fredag 16 juli 2010

Jag tål det inte.

"Vi som vill ha Emelie istället för Mohammed som namnsdag". Jag tror jag dör. Jag dör ännu mer när jag ser vem som gått med i denna knäppa fb-grupp. Jag tål det inte. Även fast det är ett skämt så ligger det till grund för något jag avskyr mest - främlingsfientlighet. Bara för att människor är annorlundare än de oss, tror vi. Jag tål det inte. Tål inte det som kan tyckas vara oskyldiga kommenterarer. För jag vet vad det kan ge upphov till - att flera miljoner människor utrotas. Att afroamerikaners historia präglad av lidande, fientlighet och rasism. Att barn blir mobbade. Att invandrare blir klassade som kriminella, farliga och för det stängs ute från det samhälle där alla har rätten att vara. Jag tål det inte, är det så svårt att förstå? Det är inte coolt! Det är puckat, respektlöst och framförallt brist på kunskap. Brist på historian. Det ska tilläggas att Mohammed toppar listorna på de vanligaste namnen i Sverige. Och ligger två i världen på listan. Emelie ligger inte alls lika högt. Så när jag får till svar: "Men Emelie är mera svenskt än Mohammed" då kan jag inte annat än skratta. Mer svenskt? För det första kan man ju ta reda på vad svenskt är? Är det född svensk? För det har inte med ett namn att göra! Är det att man ska gilla att supa skallen av sig, konsumera som en tok, helst äga en volvo v70 och älska midsommar? För isåfall är jag med namnet Emelie inte svensk alls. Det här är sanningen: Mohammed kommer från arabiskan. Emelie kommer från franskan. Inget svenskt alls över det. Faktum är att de flesta vanliga svenska namn inte har någon svensk koppling alls, ska vi inte ta borta alla dem istället? kvar blir namn som Tor, Freja, Sten, Knut, Björn, Ylva- riktiga svenska namn. Men, såklart, allt har ju med okunskap att göra. Det handlar inte bara om namn, det handlar om nationalism, om något som kan bli farligt. Om något som gör att SD antagligen kommer in i riksdagen i höst. Och hela tiden tycks vi människor glömma vad vi alla är - människor. Människor som är mer lika än olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar