söndag 21 november 2010

Rosa skimmer på människorna utanför.

Jag lyssnar alltid på musik när jag transporterar mig. Sätter i lurarna direkt när jag kommit utanför dörren och tar inte av mig dem förens en halvtimme efter. Franskt är min grej. Det gör det annars gråmulna Sverige en aning romantiskt. Så när jag sitter på tunnelbanan får människorna utanför ett rosa skimmer över sig. Och i takt med dragspelet så ser människorna runtom mig lite extra ut. Extra glada, extra ledsna, extra smarta, extra konstnärliga. Världen blir lite extra allt med fransk musik i öronen. Jag glömmer nästan av hörlurarna och det är som om allt smälter ihop till ett. Så är jag framme och måste stänga av. Och vips avbryts min extra allt värld till det kalla Sverige och människorna ser än mer stelare ut. Och himlen känns än mer gråare.

3 kommentarer:

  1. Emelie, du är sjukt duktig själv! Det vore roligt att höra hur dina planer ser ut! Trivs du med ditt plugg nu? Vad exakt är det som du läser?
    Jag "syr ihop" en egen kandidat i statsvetenskap nu, men jag har inte börjat med statsvetenskapen än så jag får väl hoppas att det passar mig, och eftersom jag läser 150 % studietakt (det har gått bra hittills) så kommer jag att vara klar med den efter 2 år. Efter det vill jag läsa till journalist. Än så länge är det min plan. Jag vill jobba inom många olika områden sen, så då känner jag att jag har en bred bas att stå på.
    Och angående dina observationer på tunnelbanan så känner jag precis likadant på spårvagnen. Häftigt.

    Kram
    Agnes

    SvaraRadera
  2. Jag tycker dina planer låter jättespännande och jag kan lätt se dig både som framgångsrik diplomat och som framgångsrik skådespelare, och dessutom behöver ju inte det ena utesluta det andra! Vad du än väljer kommer det säkert att bli bra! Vad häftigt att dra iväg som volontär med, det är grymt coolt.
    Just nu läser jag en 30hp kurs i Engelska och en kvällskurs i litteratur och genus, så de kommer båda att ingå i min kandidat... dessutom tänker jag läsa kvällskurser i Intervju och samtalsmetodik, retorik och en skrivarkurs samtidigt som jag läser statsvetenskapen som då ska ingå i min kandidat, men de planerna kan alltid ändras! Så länge man kan motivera varför man har valt just de kurserna till sin examen så kan man ju i princip läsa vad som helst, haha. Jag hade grymt med ångest i början av hösten eftersom jag knappt hade en plan alls, men sen gick jag till fyra olika syos och bestämde mig helt enkelt. Och det känns jättebra.
    Jag tror att du kommer att bli något stort vad du än väljer att satsa på, huvudsaken är ju trots allt att man trivs och har roligt!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren Emelie! Du vet verkligen hur man ska formulera sig. Det har du alltid varit (i alla fall under de år som jag har läst din blogg, och fått fina kommentarer av dig!). Fortsätt så! Det är väldigt peppande.
    Kram
    Alexandra

    SvaraRadera